Tuesday, September 18, 2007

عجبى



في البداية أحب اهنئكم جميعا بشهر رمضان الكريم واتمنى أن يحقق كل فرد ما يتمناه خلال ذلك الشهرالكريم


، بصوا بقى يا جماعة أنا الفترة اللي فاتت كنت بشوف مدونات كتتير وموضوعات كتتتير وكانت موضوعات مختلفة في الاتجاهات ووجهات النظر وطبعا زي ما انتم عرفين فيه مدونات سياسية ومدونات بتعرض مشاكل مجتمعاتنا ومدونات تانيه الواحد بيعرض فيها وجهة نظره في اي موضوع ومدونات شواذ وما إلى ذلك يعني مدونات على كل شكل وكل نوع وانا مش عايز أطول عليكم.... بس احب أوضح أن كل الكلام ده يعتبر أكيد خطوة للأمام حتى لو متأخره عشرين سنه حتى لو مش مسموعه حتى لو مش مأثره بس في الأخر تعتبر خطوة لتغير ثقافتنا ومجتمعاتنا خطوة عشان نكون أحسن


وفيه أغنية لمحمد منير سمعتها من زماااااان بس مش عايز أنساها بتقول * أتكلموا ...في البدء كانت كلمة الرب الآله.. خلقت حياة.. ومنها الخلق اتعلموا... فأتكلموا أتكلموا.. الكلمه أيد.. الكلمه رجل.. الكلمه باب ...الكلمه كوبري صلب فوق بحر العباب... الجن يا أحباب ما يقدر يهدمه فأتكلموا * وطبعا البحر العباب هو البحر المتلاطم الأمواج وده لأخونا متصفحي المدونات أقل من عشرة سنوات لكن أكيد الباقي عرفين


على فكرة كل اللي فات ده كان مقدمه لموضوع المدونه الجديد بتاعي.. أنا إن شاء الله نفسي أساهم في نشر الوعي بين أفراد مجتمعنا بكل طبقاته واختلافاته ... والوعي دي في كل حاجة يعني في السياسة والاقتصاد والمعاملات الانسانية والدين وكل حاجة وانا اخترت أبدأ بنشر الوعي عن الكلام أو الشعر ... فاخترت فيلسوف ولاد البلد عمنا وعم الشباب الشاعر صلاح جاهين .... عشان نعرف عنه وعن أشعاره وانا اخترت جزء من الرباعيات بتاعته عشان انشرها عنه وطبعا اللي عايز الكتاب نفسه ممكن أسلفهوله بس طبعا هيدفع تأمين وكمان أنا منزل رباعياته اللي غنها ولحنها سيد مكاوي برده اللي عايزها على فلاشه أو سي دي ممكن ونبقى نتكلم في السعر بعدين. أنا عارف ان كده أنا رغيت كتتير بس هأختم بأول رباعية في المدونه أخترتها لكم بتقول



أنا شاب لكن عمري ولا ألف عام

وحيد ولكن بين ضلوعي زحام

خايف ولكن خوفي مني أنا

أخرس ولكن قلبي مليان كلام

!!عجبي

12 comments:

Doba said...

أحببت فقط أن أذكر مدى سعادتى لدخولك عالم التدوين

بوست جميل قوى - واتمنى حقيقى ان تستطيع بث كل ما يجول فى صدرك من خلال عالم التدوين ومشاركة الآخرين فى آراءك التى أراها بحياد تام مثمرة للغاية

فى انتظار المزيد والمزيد من النجاحات المتتالية والبوستات المتميزة

تحياتى يا اغلى الناس
هبة

Yahia said...

زوجتي العزيزة ليه بس الكلام الكبير ده والله أخجلتم تواضوعنا. شكرا

ملحوظة:

هنفطر ايه النهارده ؟؟

تحياتي

truelove said...

يافرحتي يافرحتي اول تعليق اه اول تعليق طبعا لان الاولني للمودام وده مش يتحسب صوت محايد يعني المهم يا استاذ يحي عندي امل كبير انك تكون من المدونين الفعالين جدا بارائهم ويقفل علينا يالا مش مهم كله علشان خاطر يوووووووسف السكر وكل سنة واهل البيت كلهم بخير وعقبال مدونة يحي بس بقوللحضرتك عاوزين مع الرباعيات شويا لنزار لو سمحت

Yahia said...

truelove

طبعا انتي اول تعليق وان شاء الله تلاقي كل اللي انتي عايزها.

شكرا

shahy said...

انا سعيدة جدا علشان اخترت انك تبدأ برباعيات صلاح جاهين

وكمان اغنية محمد منير جميلة قوي واعتقد اني سمعتها قبل كدة
الحقيقة كل اغاني محمد منير حلوة

ربنا يوفقك وتقدر تنفذ كل الحاجات الحلوة اللي عاوز تعملها
وتفضل ام يوسف وراك لغاية لما تطلع كل اللي جواك
ربنا يهنيكوا

انا شايفة تعليقها جميل قوي وباللغة العربية كمان ياسلام


مش تتأخر زي المرة اللي فاتت احنا بجد هانستنى مواضيعك الجميلة

على فكرة
انا برضة اول تعليق
اصل البنت
truelove
اسمها هبة برضة
يبقى مش تتحسب

تحياتي

Yahia said...

Shahy

ههههههههههههههههههههه ايه يا جماعة موضوع أول تعليق ده ؟؟ هم بيوزعوا جوايز على الحكاية دي وانا مش عارف والا ايه؟ يا أخت شاهي ان شاء الله أبد في أختيار موضوعات الرباعيات المناسبة وأعرضها عليكم وهي برده ثقافة وفرصة نعرف الكنوز اللي عندنا. وطبعا محمد منير فعلا جامد قوي ومفيش زيه ومش عايز أقول أحسن مغني عشام مبقاش ببالغ بس احنا عندنا كنوز كتتتير منسيه زي الشيخ إمام وسيد مكاوي وعم طلب.

تحياتي

ta5areef said...

رمضان كريم
كل عام وانت بخير
بالتوفيق باذن الله

Yahia said...

تخاريف دكتور

رمضان كريم ، شكرا

sahr said...

كل سنة وانت طيب
وبالتوفيق ان شاء الله
رمضان كريم

Crazy Nemo said...

الاول كل سنه وانت طيب
بتكتب كويس اوى وبتشد الناس ليك ولموضوعاتك مع ان بلوجك لسه جديد بس ميه ميه
متنساش تسلملى على يوسف وتجيبلوا الفانوس:)))

Yahia said...

sahr

وانت طيبة
وشكرا جدا

رمضان كريم

Yahia said...

nefertiti

كل سنه وانت طيبة وممكن نخلي موضوع الفانوس ده عليكي عشان بصراحة جاله فوانيس كتتتير وكلها مربطه ومكسره في مستشفى الشيخ رمضان للعظام والتأهيل النفسي.

تحياتي